Ineens al twee maanden verder! - Reisverslag uit Puerto Iguazú, Argentinië van Anne Baeten - WaarBenJij.nu Ineens al twee maanden verder! - Reisverslag uit Puerto Iguazú, Argentinië van Anne Baeten - WaarBenJij.nu

Ineens al twee maanden verder!

Door: Anne Baeten

Blijf op de hoogte en volg Anne

30 September 2014 | Argentinië, Puerto Iguazú

Mijn laatste blog was toen ik hier twee weken zat en nu zitten en al weer twee maanden op! De tijd vliegt! In de week dat we nog vrij waren zijn we voor het eerst naar Buenos Aires gegaan waar we de wijken San Telmo, La Boca, Palermo, Recoleta en het centrum hebben verkend. We hadden een hostel in het historische San Telmo, waar veel mooie oude gebouwen staan. In het centrum staat het casa rosada, vanaf waar Evita haar toespraken hield. Op het plein voor casa rosada staan de abuelitas (omaatjes) die er voor strijden om hun kleinkinderen terug te vinden die in de dictatuur van hun zijn weggenomen. Mooi om te zien hoe veel mensen deze oma's proberen te helpen! La Boca staat bekend om het kleurrijke straatje El Caminito waar overal mensen de tango aan het dansen zijn. Ook staat hier het voetbalstadion van Boca Juniors, een groot blauw met geel gebouw wat me erg aan Ikea deed denken :P. Palermo is het uitgaanscentrum van Buenos Aires, maar omdat wij hier overdag waren was er nog niet zo veel te beleven en Recoleta is de duurste wijk, waar veel parkjes zijn, een enorme begraafplaats waar ook Evita begraven ligt en een enorme ijzeren bloem die de lucht erboven en het water eronder weerspiegelt.

Daarna zijn uiteindelijk de colleges toch begonnen en hebben we drie Franse meiden, twee Duitsers en vier Colombianen ontmoet met wie we zo nu en dan is afspreken. Met de Franse meiden zijn we naar Tigre geweest, een delta waar we met een bootje doorheen hebben gevaren. De Colombianen hebben ons al verwend met traditionele kookkunsten wat een groot succes was. Met het studeren gaat het nog rustig aan, ik heb alleen maandag, dinsdag en donderdag colleges.

Ze zijn hier dol op feestdagen waardoor we drie weken geleden ook donderdag nog vrij hadden en dus een nog langer weekend hadden. Melanie en ik wilde deze mogelijkheid graag gebruiken om naar de watervallen in Iguazú te gaan en we zijn donderdag dan ook meteen naar Iguazú gevlogen. Iguazú ligt helemaal in het noorden van Argentinië, op de grens met Brazilië en Paraguay. Die avond zijn we dan natuurlijk ook naar het drielandenpunt gelopen. Deze landen worden gescheiden door twee rivieren, dus het is niet mogelijk om ook echt op dit punt te staan, maar je kunt vanuit Argentinië wel de andere twee landen zien. Vrijdag zijn we naar de Braziliaanse kant van de watervallen gegaan. De watervallen liggen voor 80% aan de Argentijnse kant en maar voor 20% aan de Braziliaanse kant, maar vanuit Brazilië heb je wel een prachtig uitzicht over de watervallen in Argentinië. Vanaf deze kant hebben we van heel dichtbij la garganta del diablo (duivelskeel) gezien, een enorme waterval in halve cirkelvorm. Hier zijn we ook best wel doorweekt, maar dat was met zo'n 27 graden niet vervelend! We zijn daarna ook nog naar het vogelpark gegaan wat hier bij ligt, waar we tussen de toekans en papegaaien hebben gelopen.
Zaterdag zijn we naar de Argentijnse kant gegaan. Het park bestaat uit drie routes: een pad van 4 kilometer die uitkomt op een watervalletje, el lado inferior en el lado superior. Vanuit inferior kijk je vanuit onder tegen de watervallen en vanuit superior sta je op dezelfde hoogte als het begin van de watervallen. We hebben eerst het wandelpad afgelopen waar we van de vlinders, neusbeertjes en aapjes hebben genoten en aan het eind kwamen we uit bij een watervalletje met een klein meertje eronder. Omdat het maar heel klein lijkt in verhouding tot de rest vinden veel mensen dit misschien niet de moeite waard om te doen en was het hier heerlijk rustig. Daardoor hadden wij extra veel ruimte om heerlijk in dit paradijs te kunnen zwemmen en onder de waterval te zitten! Daarna zijn we naar de lado inferior gegaan, vanuit waar het uitzicht echt ongelofelijk is. Zoveel watervallen bij elkaar heb ik nog nooit gezien! Vanuit deze kant konden we op een bootje stappen, waarmee we onder de watervallen hebben gevaren en flink gedoucht zijn, echt heel gaaf! We hadden niet eens meer tijd om nog naar de superior te gaan, dus besloten we om zondag nog maar een dagje naar dezelfde kant te gaan. De superior was ook echt heel mooi, maar hier was het wel veel drukker, zodat we in rijen moesten lopen. De uitzichten zijn wel echt de moeite waard! Daarna zijn we nog een keer terug gegaan naar het paradijsje met slechts een waterval, maar het was al flink afgekoeld waardoor zwemmen toch wel fris was.
Maandag hadden we nog een halve dag over voordat we savonds met de bus terug zouden gaan naar La Plata. We zijn toen naar Foz do Iguaçu gegaan, een stadje aan de Braziliaanse kant. We zijn met een bus naar het drielandenpunt gegaan. Onderweg kwamen we door een best arme wijk wat wel indrukwekkend was om te zien. Ook was het wel raar om me ineens niet meer verstaanbaar te kunnen maken, al kwam ik met Spaans ook nog wel weg. Daarna moesten we weer terug om de bus te halen die ons in 21 uur terug bracht naar La Plata, waar me maar liefst een hele dag zouden doorbrengen tot onze volgende reis er al weer aan kwam. Daar zal ik jullie in mijn volgende blog mee verlekkeren!